mediepodden

Mediepodden

I veckan lanserades ett nytt parti i Sverige: Folklistan. Vi analyserar hur Folklistan utnyttjar de sociala mediernas kraft, och samspelar med de traditionella medierna. Varför lanserade sociala medier-stjärnan Jan Emanuel sitt parti med de Sara Skyttedal, som är mer inflytelserik i traditionella medier? Och vad betyder det att det gjordes på Youtube hos Henrik Jönsson? Emanuel och Olle är inte överens om analysen.

Dessutom vänder vi och vrider vi på uppgifterna att Handelsbanken uppges lägga 100 miljoner kronor på en egen public service-satsning. Är det mycket eller lite? Och så pratar vi om journalistpriset Guldspaden: vad säger vinnarna om journalistikens status, och vad finns det att lära från Norge?

Med Emanuel Karlsten och Olle Lidbom. Stötta podden på patreon.com/mediepodden

pd=0 (291 poster, 15 sidor)

Pub. datum
Titel

Varför ökar förtroendet för SR, SVT och TV4?


Stora medieanalysen om skolskjutningen i Örebro


Klausulen som snuvar GP på journalistpriset + Känsligt när SVT lämnar Facebook


Så många prenumeranter gav GP:s supergräv – vad har Olle Palmlöf på SVT?


Tiktokstoppet, Schibsteds stora sparpaket och tidningsdöden 2.0


DN-kritiker som startar mediehus kan skapa trendbrott / Mediestödets osynliga 7000-gräns


Metas unika vändpunkt – Så blir medieåret 2025


SPECIALAVSNITT: Så byggde Ivar Arpi mediehus som blev störst på Substack


SPECIALAVSNITT: Mentour pilot – så bygger svensken ett globalt mediehus


Varför lustmordet på Henrik Jönsson var meningslöst – Schibsteds sparpaket och så bra spådde vi årets mediehändelser


Stora medieanalysen efter USA-valet – hur står sig journalistik mot populism?


Bonnier går ihop med NWT men snuvas på Berlingske + allt om årets wraps från Spotify, Tiktok och Youtube


Därför har Emanuel ändrat sig om “länkskatten” – och Stora journalistpriset-reaktioner


Sveriges största Patreon-kreatörer omsätter 62 miljoner kronor – om året


IT-ingenjören bakom första svenska AI-låten som blivit viral på Spotify


Stora medieanalysen av USA-valet


Så mår influencer-branschen i Sverige – Vad kan vi förvänta av SVT:s nya vd?


Allt om veckans poddaffärer, vd-byten, Tidningen Vi och TV4.s nya sporträttigheter


Fler svenska digitala medieföretag som växer


Maktbarometern pekar ut medieskifte och generationsskifte


pd=0 (291 poster, 15 sidor)

Podden och tillhörande omslagsbild på den här sidan tillhör poddägarna. Innehållet i podden är skapat av poddägarna och inte av, eller tillsammans med, politikpoddar.se.