mediepodden

Mediepodden

by

I veckan lanserades ett nytt parti i Sverige: Folklistan. Vi analyserar hur Folklistan utnyttjar de sociala mediernas kraft, och samspelar med de traditionella medierna. Varför lanserade sociala medier-stjärnan Jan Emanuel sitt parti med de Sara Skyttedal, som är mer inflytelserik i traditionella medier? Och vad betyder det att det gjordes på Youtube hos Henrik Jönsson? Emanuel och Olle är inte överens om analysen.

Dessutom vänder vi och vrider vi på uppgifterna att Handelsbanken uppges lägga 100 miljoner kronor på en egen public service-satsning. Är det mycket eller lite? Och så pratar vi om journalistpriset Guldspaden: vad säger vinnarna om journalistikens status, och vad finns det att lära från Norge?

Med Emanuel Karlsten och Olle Lidbom. Stötta podden på patreon.com/mediepodden

pd=14 (309 poster, 16 sidor)

Pub. datum
Titel

Avsnitt 26: Domen mot operatörerna och mediernas jakt på Pewdiepie


Episod 25: Ny valuta i en ny värld och polisen som den Springande punkten


Episod 24: Från chatbots, AI och big data till journalistikens nya nyckeltal


Avsnitt 23: Jockiboi och den parallella världens journalister


Avsnitt 22: Sex framtidsspaningar och en topplista


Avsnitt 21: Det stora avsnittet om serien Skam


Avsnitt 20: Poddarna som tjänar på många bäckar små


Avsnitt 19: Pewdiepies uppståndelse och nätneutralitetens framtid


Avsnitt 18: Medier och KPI:er – vi blir vad vi mäter


Avsnitt 17: SVT Dold-irritation och Facebook live-enkäter


Avsnitt 16: Massmediedöden


Avsnitt 15: Trump och rapportklump


EXTRA: Medieutredningsbesvikelse


Avsnitt 14: Journalistpristrött och Beernews fött


Avsnitt 13: Jätteaffär och viralmisär


Avsnitt 12: Sanningshalt och Facebookmedialt


Avsnitt 11: Politikerdebatt och sociala medierhatt.


Avsnitt 10: Algoritmrapport och betalningstorrt


Avsnitt 9: Mediestrategi och snapchatteri


Avsnitt 8: Enmansmedier och ägarstudier


pd=14 (309 poster, 16 sidor)

Podden och tillhörande omslagsbild på den här sidan tillhör poddägarna. Innehållet i podden är skapat av poddägarna och inte av, eller tillsammans med, politikpoddar.se.