mediepodden

Mediepodden

by

I veckan lanserades ett nytt parti i Sverige: Folklistan. Vi analyserar hur Folklistan utnyttjar de sociala mediernas kraft, och samspelar med de traditionella medierna. Varför lanserade sociala medier-stjärnan Jan Emanuel sitt parti med de Sara Skyttedal, som är mer inflytelserik i traditionella medier? Och vad betyder det att det gjordes på Youtube hos Henrik Jönsson? Emanuel och Olle är inte överens om analysen.

Dessutom vänder vi och vrider vi på uppgifterna att Handelsbanken uppges lägga 100 miljoner kronor på en egen public service-satsning. Är det mycket eller lite? Och så pratar vi om journalistpriset Guldspaden: vad säger vinnarna om journalistikens status, och vad finns det att lära från Norge?

Med Emanuel Karlsten och Olle Lidbom. Stötta podden på patreon.com/mediepodden

pd=3 (304 poster, 16 sidor)

Pub. datum
Titel

Sveriges Radios sparpaket “ett billigt stålbad”, vem tar över efter Lena K och han som inte blev SvD-chef


Därför köper Egmont TV4 och därför är fuskandet med streams naturligt


Så mycket omsätter Sveriges största influencers/Så går det för Threads – efter en månad i Sverige


Branschens vassaste framtidsspaningar för 2024


Årslistor: Årets största artiklar och varför Facebook har dött


Läckta dokumentet som visar Sveriges radios nya organisation


Schibsted-affären i detalj, strategin bakom Sveriges Radios nedläggningar och om nya Netflixsiffror


Här är programmen SR borde lägga ned, Viaplays mörkade och kraschlandade och Telias ger kalla handen till TV4


Största svenskarna på Patreon 2023 – och tre gånger Schibsted


Så mycket tjänar tv4 på sämre frukost, OpenAI-såpan, Lindgrens slut och TT:s konkurrent


Influencer marketing-branschen omsätter mer än 1 miljard – men går med förlust


Journalisten som saknas i Stora Journalistpriset 2023 – och om TV-branschens kris och Apple och Googles miljardaffär


Därför stäms Meta, därför tar de betalt och Tiktoks märkliga siffror


Viaplay, Schibsted, TV4 och tv-branschens nya vändningar


Avsnitt 226: De helt digitala svenska bolagen som lyckas bäst + vi gissar fel på alla guldörats vinnare


Avsnitt 225: Stora genomgången av Svenskarna och internet – ur medieperspektiv


Avsnitt 224: Så klarar sig svenska medier i sociala kanaler


Avsnitt 223: historiska händelser och stora svenska medieaffären


Avsnitt 222: Inflation pressar medier att spara – och investera?


Avsnitt 221: Musk-bonanza och lagstiftningen som ska bryta nätjättarnas monopol


pd=3 (304 poster, 16 sidor)

Podden och tillhörande omslagsbild på den här sidan tillhör poddägarna. Innehållet i podden är skapat av poddägarna och inte av, eller tillsammans med, politikpoddar.se.