mediepodden

Mediepodden

I veckan lanserades ett nytt parti i Sverige: Folklistan. Vi analyserar hur Folklistan utnyttjar de sociala mediernas kraft, och samspelar med de traditionella medierna. Varför lanserade sociala medier-stjärnan Jan Emanuel sitt parti med de Sara Skyttedal, som är mer inflytelserik i traditionella medier? Och vad betyder det att det gjordes på Youtube hos Henrik Jönsson? Emanuel och Olle är inte överens om analysen.

Dessutom vänder vi och vrider vi på uppgifterna att Handelsbanken uppges lägga 100 miljoner kronor på en egen public service-satsning. Är det mycket eller lite? Och så pratar vi om journalistpriset Guldspaden: vad säger vinnarna om journalistikens status, och vad finns det att lära från Norge?

Med Emanuel Karlsten och Olle Lidbom. Stötta podden på patreon.com/mediepodden

pd=3 (278 poster, 14 sidor)

Pub. datum
Titel

Avsnitt 214: hemligheterna bakom CNN:s härdsmälta


Avsnitt 213: Viaplays opratade katastrof-år och vad får SD betalt för Riks?


Avsnitt 212: Så fördelas vår medietid och så mycket omsätter betalpoddar


Avsnitt 211: miljonregn över Breakits två storägare + nya medieaffärer i jaktbranschen


Avsnitt 210: Mediekrig om Uppdrag Gransknings inställda reportage


Avsnitt 209: Konsten att få sparken från Fox News – och grus i DN och Schibsteds maskineri


Avsnitt 208: Vilka svenska medier är störst på Tiktok?


Avsnitt 207: Rätt eller fel av SR att lämna Twitter


Avsnitt 206: Pontus Rasmusson och annonsörerna – och om AI, Elon Musk och Public service-utredningen


Avsnitt 205: Opinionssiffran som förklarar varför politiker inte vågar ge sig på public service


Avsnitt 204: Dödar statens driftstöd den svenska journalistiken – eller räddar den?


Avsnitt 203: Domen som sätter pressystemet i gungning.


Avsnitt 202: Bonniers superpaket, Förtroendebarometern och häng med bakom Lamottes nya betalvägg


Avsnitt 201: Poddsverige 2022 – årets stora analys av poddmarknaden


Avsnitt 200: AI-sökmotorns upphovsrättsproblem och nu börjar Facebook ta betalt


Avsnitt 199: Spotify för tidningar till Sverige


Avsnitt 198: Därför borde inte Public service-bolagen slås ihop


Avsnitt 197: Är Google körda och gömmer sig PM Nilsson?


Avsnitt 196: Varför hänger de svenska medierna inte på Facebooks nya uppdatering? Och visst ser det mörkt ut för Elon Musk och Twitter?


Avsnitt 195: Så blir 2023: Mediebolagen som säljs, influencers som dyker


pd=3 (278 poster, 14 sidor)

Podden och tillhörande omslagsbild på den här sidan tillhör poddägarna. Innehållet i podden är skapat av poddägarna och inte av, eller tillsammans med, politikpoddar.se.