Poddnamn: Henrik Jönsson
publicerad: 2019-10-19 08:00
STATSPROPAGANDA: När makten opinionsbildar
Utsätts Sverige för propaganda-operationer? Mycket tyder på det, men vad betyder det egentligen, och vilka är de huvudsakliga avsändarna?
Propaganda kan definieras som partisk information syftande till att stärka specifika politiska åsikter och perspektiv. Sveriges Television använder skattemedel till reklam för sin egen betydelse. Systembolaget använder marknadsföring för att stärka stödet för sitt eget statsmonopol. På vilket sätt skiljer sig detta beteende från just propaganda? Vad betyder det för ett samhälle när statsanknutna verksamheter utnyttjar sina resurser för att opinionsbilda för sin egen förträfflighet? Dessa frågor tar jag upp i veckans video.
🥇 Stöd mig via Patreon:
https://www.patreon.com/HenrikJonsson
📞 Stöd mig via Swish: 1234 12 75 02
🅿 Stöd mig via PayPal: henrik@henrikjonsson.com
KÄLL-LÄNKAR:
————————
SVT:s reklamfilm:
https://youtu.be/2Iz5vZX9hH0
SVT försvarar Gellert Tamas om de apatiska barnen:
https://www.expressen.se/ledare/blogg/opinionsbloggen/2019/10/uppdrag-granskning-svarar-linda-jerneck/
Peter Santessons analys av Tamas svar:
https://www.dagenssamhalle.se/debatt/santesson-tamas-svar-ar-pa-satt-och-vis-klargorande-29576
SOM-Institutet:
https://som.gu.se/aktuellt/Nyheter/Nyheter_detalj//som-undersokningen-2018–hogt-fortroende-for-nyhetsmedier—men-under-ytan-rader-stormvarning-.cid1630991
Mediapodden om P3:s fall:
https://www.breakit.se/artikel/18663/emanuel-karlsten-finns-det-en-grans-for-nar-p3-behover-lagga-ner
Kompetensregnet:
https://www.svt.se/nyheter/tusentals-valutbildade-flyr-till-sverige
Systembolagets stolta reklamhistoria:
http://www.systembolagethistoria.se/Teman/Kampanjer/Brevet-till-Barroso/?fbclid=IwAR0W7c1-fHH2TGyogreA8I1Afd5hrTcOPUmDcDf4VkvVElMqivSgyigb8JQ
Propaganda kan definieras som partisk information syftande till att stärka specifika politiska åsikter och perspektiv. Sveriges Television använder skattemedel till reklam för sin egen betydelse. Systembolaget använder marknadsföring för att stärka stödet för sitt eget statsmonopol. På vilket sätt skiljer sig detta beteende från just propaganda? Vad betyder det för ett samhälle när statsanknutna verksamheter utnyttjar sina resurser för att opinionsbilda för sin egen förträfflighet? Dessa frågor tar jag upp i veckans video.
🥇 Stöd mig via Patreon:
https://www.patreon.com/HenrikJonsson
📞 Stöd mig via Swish: 1234 12 75 02
🅿 Stöd mig via PayPal: henrik@henrikjonsson.com
KÄLL-LÄNKAR:
————————
SVT:s reklamfilm:
https://youtu.be/2Iz5vZX9hH0
SVT försvarar Gellert Tamas om de apatiska barnen:
https://www.expressen.se/ledare/blogg/opinionsbloggen/2019/10/uppdrag-granskning-svarar-linda-jerneck/
Peter Santessons analys av Tamas svar:
https://www.dagenssamhalle.se/debatt/santesson-tamas-svar-ar-pa-satt-och-vis-klargorande-29576
SOM-Institutet:
https://som.gu.se/aktuellt/Nyheter/Nyheter_detalj//som-undersokningen-2018–hogt-fortroende-for-nyhetsmedier—men-under-ytan-rader-stormvarning-.cid1630991
Mediapodden om P3:s fall:
https://www.breakit.se/artikel/18663/emanuel-karlsten-finns-det-en-grans-for-nar-p3-behover-lagga-ner
Kompetensregnet:
https://www.svt.se/nyheter/tusentals-valutbildade-flyr-till-sverige
Systembolagets stolta reklamhistoria:
http://www.systembolagethistoria.se/Teman/Kampanjer/Brevet-till-Barroso/?fbclid=IwAR0W7c1-fHH2TGyogreA8I1Afd5hrTcOPUmDcDf4VkvVElMqivSgyigb8JQ