Poddnamn: Henrik Jönsson
publicerad: 2020-07-04 08:00
POLITISERADE FÖRETAG: H&M ❤️️ BLM – Hur blev kommunikationsbranschen aktivistisk?
H&M:s nya vd Helena Helmerson tog i veckan ställning för Black Lives Matter-rörelsen. Är detta ett ansvarsfullt stöd av en hedervärd sak, en populistisk björntjänst – eller säger det något annat om vår tidsanda? Meningarna glider isär i takt med att polariseringen ökar.

Allt fler företag tar ställning i olika politiska frågor. Varför gör man det – och vad blir konsekvenserna av ett politiserat näringsliv? Dessa frågor tar jag upp i veckans video.

STÖTTA MIN VIDEOPRODUKTION:
—————————————————-
🥇 Stöd mig via Patreon:
https://www.patreon.com/HenrikJonsson

📞 Stöd mig via Swish: 1234 12 75 02

🅿 Stöd mig via PayPal: henrik@henrikjonsson.com

FÖLJ MITT VECKOBREV:
💌 https://mailchi.mp/7f8b9bed9375/henrik


Innehållsförteckning:
00:00 – Intro
01:43 – Politiseringens historia
03:17 – Aktivism och journalism
06:53 – Aktivism och kommunikation
09:45 – Agentproblemet
12:03 – Betvingande aktivism
15:21 – Politiseringens konsekvenser


KÄLL-LÄNKAR:
––––––––––––-

CEO-activism:
https://hbr.org/2018/01/the-new-ceo-activists

Stop hate for profit:
https://www.stophateforprofit.org/

Där bor journalisterna:
https://mediestudier.se/wp-content/uploads/2015/11/Dar-bor-journalisterna.pdf

Jesper Sandström i Svd: I morgon kan det vara din tur att bli tystad:
https://www.svd.se/imorgon-kan-det-vara-din-tur-att-bli-tystad/av/jesper-sandstrom