Poddnamn: EFN Ekonomikanalen
publicerad: 2024-08-13 15:08
Framtidens betalsystem: “Risker när kunderna självskannar i den egna mobilen”
Professor Johan Hagberg vid Centre for Retailing och Marknadsföringssektionen på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet har forskat på digitalisering och förändring i mötet mellan konsumenter och detaljhandel ända sedan sitt avhandlingsprojekt, där han studerade den tidiga e-handelns framväxt.

– Det första som fick genomslag i Sverige var en handhållen självscanner som man gick runt med i framförallt dagligvarubutiker. Senare har också utcheckningskassor blivit vanliga både i dagligvaruhandeln och i sällanköpsvaruhandeln. På senare år har det även blivit att man använder en app i mobilen för att skanna, säger Johan Hagberg.

Nu har betalföretaget GetSwish introducerat en funktion där kunderna skannar och betalar direkt i Swish-appen. En affärsidkare som var mycket snabb med att införa detta var Patrik Henningsson, som driver butiken Patriks Prylar strax utanför Halmstad. Men frågan är hur intresset är bland Patriks kunder för det nya betalsättet?

– Det är ett väldigt stort intresse. Normalt sett får jag mycket Swish-betalningar i min kassa, men nu får jag ännu mer Swish-betalningar tack vare att kunderna kan skanna grejerna själva. Jag tror absolut att det här är ett jättebra komplement till de vanliga betallösningarna som finns idag, säger Patrik Henningsson.

Patrik Henningsson har flera tusen artiklar i sitt prylsortiment och därför måste han vara effektiv när det gäller administrationen. För han gillar inte bara prylar utan även att prata med folk.

– Jag är väldigt glad i att stå och snacka om mina prylar. Det kan ta lite tid ibland när jag vill berätta bakgrunden till en gammal lampa som jag har hittat i Ungern till exempel. Det är så viktigt för mig att kunden får med det. Då ser jag hur kassakön växer och då blir jag lite nervös och känner stress, men nu kan kunderna ta och betala sina saker själva, säger Patrik Henningsson.

Professor Johan Hagberg har genom åren kunnat konstatera att självskanning innebär både möjligheter men också nackdelar.

– Fördelarna när kunden gör arbetet själv är snabbhet, det går snabbare att undvika köer och sådant, och man kan också få ökad kontroll på vad det är man har skannat in eller köpt. Nackdelarna är ofta kopplade till risker för svinn, medvetna eller omedvetna fel som uppstår, säger Johan Hagberg.

Han menar att det kan vara en fördel att handla med sin egen mobiltelefon eftersom man då har de inställningarna som man är van vid.

– Men att använda sin egen mobil kan också innebära risker, särskilt vid längre köp. Man går omkring och skannar och så får man notiser och så händer något annat. Det kan ju tala för att självskanning i den egna mobilen framförallt passar vid köp av färre varor, och kanske i vissa typer av situationer, säger Johan Hagberg.

Reporter: Anders Frick

______________________________

Gillar du videon? Prenumerera på EFN på YouTube: https://www.youtube.com/efnekonomikan…

Besök gärna http://www.efn.se för mer av vårt innehåll.

X: https://x.com/efntv
Facebook:   / efnekonomikanalen  
Instagram:   / efnekonomikanalen  
Linkedin:   / efn  
Tiktok:   / efn_ekonomikanalen