Poddnamn: EFN Ekonomikanalen
publicerad: 2025-04-25 16:52
Elbilsladdare där elnätet inte räcker till
Det blir allt fler elbilar på vägarna och allt mindre planerbar kraft i elnäten – något som skapar utmaningar på olika sätt. Lex Energy i Göteborg har en lösning i form av en publik ultrasnabbladdare till elfordon med integrerat batterilager och en egenutvecklad mjukvaruplattform.
– Vi har smart styrning mot elnätet. Sedan har vi moduler som man kan bygga på, så den är skalbar och modulär, vilket gör att du kan öka upp batterikapaciteten och laddeffekten, säger Matilda Thorsell, verksamhetschef på Lex Energy, till EFN.
Hon berättar att bolaget kommer att kunna producera ungefär fem enheter per vecka.
En viktig del i Lex Energys koncept är designen. Laddstationerna kläs i trä, något som ska göra dem mer estetiskt tilltalande och få dem att bättre smälta in i stadsmiljön.
– Det är snygg skandinavisk design – en mycket uppskattad feature hos våra kunder, säger Matilda Thorsell.
Hon lyfter fram det faktum att Lex Energys laddstationer kan etableras på platser där det annars inte är möjligt på grund av kapacitetsbrist i elnätet. Däremot är det svårare att få ett rakt svar på hur mycket som laddplatsens innehavare kan tjäna på sin etablering.
– Det finns inte ett svar på den frågan. Det är en ”supply and demand”-marknad och det beror på var någonstans du är etablerad. Förhållandena ser lite olika ut beroende på var någonstans i Europa du är. Det är också säsongsbetonat och även beroende på hur hög beläggningsgraden är, säger hon.
Lex Energy har börjat sin utrullning i Sverige och på andra ställen i Europa, men har en global vision:
– Det finns ett jättehögt tryck och behov av den här typen av laddinfrastruktur runt om i Europa. Dels på grund av bristande elnät men också på grund av en hög transformation mot elektriska fordon. Men visionen är global, våra lösningar ska vara en given del av varje stads infrastruktur och stadsbild framöver, säger Matilda Thorsell.
Se hela inslaget där hon även berättar om fördelen med att som ingenjörstungt företag finnas i Göteborg snarare än i Stockholmsregionen.
Reporter: Anders Frick.
______________________________
Gillar du videon? Prenumerera på EFN på YouTube: https://www.youtube.com/efnekonomikan…
Besök gärna http://www.efn.se för mer av vårt innehåll.
Ladda ned vår EFN app i App Store eller i Google play:
https://apps.apple.com/us/app/efn/id6…
https://play.google.com/store/apps/de…
X: https://x.com/efntv eller https://x.com/finansmagasinet
Facebook: / efnekonomikanalen
Instagram: / efnekonomikanalen
Linkedin: / efn
Tiktok: / efn_ekonomikanalen eller / efn_program
– Vi har smart styrning mot elnätet. Sedan har vi moduler som man kan bygga på, så den är skalbar och modulär, vilket gör att du kan öka upp batterikapaciteten och laddeffekten, säger Matilda Thorsell, verksamhetschef på Lex Energy, till EFN.
Hon berättar att bolaget kommer att kunna producera ungefär fem enheter per vecka.
En viktig del i Lex Energys koncept är designen. Laddstationerna kläs i trä, något som ska göra dem mer estetiskt tilltalande och få dem att bättre smälta in i stadsmiljön.
– Det är snygg skandinavisk design – en mycket uppskattad feature hos våra kunder, säger Matilda Thorsell.
Hon lyfter fram det faktum att Lex Energys laddstationer kan etableras på platser där det annars inte är möjligt på grund av kapacitetsbrist i elnätet. Däremot är det svårare att få ett rakt svar på hur mycket som laddplatsens innehavare kan tjäna på sin etablering.
– Det finns inte ett svar på den frågan. Det är en ”supply and demand”-marknad och det beror på var någonstans du är etablerad. Förhållandena ser lite olika ut beroende på var någonstans i Europa du är. Det är också säsongsbetonat och även beroende på hur hög beläggningsgraden är, säger hon.
Lex Energy har börjat sin utrullning i Sverige och på andra ställen i Europa, men har en global vision:
– Det finns ett jättehögt tryck och behov av den här typen av laddinfrastruktur runt om i Europa. Dels på grund av bristande elnät men också på grund av en hög transformation mot elektriska fordon. Men visionen är global, våra lösningar ska vara en given del av varje stads infrastruktur och stadsbild framöver, säger Matilda Thorsell.
Se hela inslaget där hon även berättar om fördelen med att som ingenjörstungt företag finnas i Göteborg snarare än i Stockholmsregionen.
Reporter: Anders Frick.
______________________________
Gillar du videon? Prenumerera på EFN på YouTube: https://www.youtube.com/efnekonomikan…
Besök gärna http://www.efn.se för mer av vårt innehåll.
Ladda ned vår EFN app i App Store eller i Google play:
https://apps.apple.com/us/app/efn/id6…
https://play.google.com/store/apps/de…
X: https://x.com/efntv eller https://x.com/finansmagasinet
Facebook: / efnekonomikanalen
Instagram: / efnekonomikanalen
Linkedin: / efn
Tiktok: / efn_ekonomikanalen eller / efn_program