Poddnamn: SwebbTV2
publicerad: 2025-04-29 09:18
Krönika med Karl Olov Arnstberg – Stormaktens godhet
År 1970 bestämde riksdagen att Sverige skulle ta emot ett antal utomnordiska romer. För politikerna som fattade beslutet var detta ingen stor sak utan närmast att beteckna som ett av många nationella projekt, som syftade till att förbättra världen. Politikernas uppdrag var att välja ut ett femtiotal romer, som skulle få förmånen att komma till Sverige och ”bli svenskar”.
Till Sverige flögs 42 romer in från Prenestino, en slumförort till Rom. Senare hämtades också romer från Trieste, Paris, Holland och Spanien. Dessa romer kallades kvotflyktingar och sammanlagt handlade det om 238 personer. Med buss fördes de vidare till Flens flyktingförläggning. De svenska hjälparna hade höga ambitioner och förväntningar och hälsade nykomlingarna med spagetti – en maträtt som dessa romer var rätt obekanta med. Och så startade då integrationsarbetet, bland annat genom att de sattes i skola.
Det svenska initiativet väckte förväntningar runt om i Europa. Det fanns en nyfikenhet på om dessa romer skulle klara att bli bofasta, gå i skola, ta vanliga jobb etc. Så avancerade program fanns ingen annanstans. Vanligen inskränkte sig ambitionerna till att förbättra hygienen på romernas lägerplatser.
Efter träningen i Flen skickades dessa båda vistas till varsitt landsbygdssamhälle där de fick lägenheter bland svenskar som inte hade några direkta erfarenheter av att leva nära romer. Snart framstod romerna som rätt besvärliga. De var högljudda, festade mycket och hade, vana vid en storstad som Rom, svårt att finna sig tillrätta i dessa tysta och ”folktomma” svenska samhällen. Grannarna ringde till polisen när det blev för högljutt och det irriterade romerna starkt. Varför kom de inte och tog kontakt istället? Romerna tyckte sig ha levt i många länder men aldrig tidigare har de träffat på folk som bar sig åt som dessa svenskar. Det svenska sättet att leva med ett slags vardagligt tomrum omkring sig och sporadiska kontakter med utvalda vänner och släktingar var stötande för romerna.
De ekonomiska bidragen fungerade dåligt, med ett svenskt myndighetsperspektiv. Romerna spenderade de pengar de fick på konsumtionsvaror och sparade inte för hyra, kläder, mat och sådant under hela månaden. Emellanåt sparade de alltsammans till en fest, samtidigt som de inför myndigheterna hävdade att pengarna har tagit slut. De tenderade att betrakta de sociala bidragen som någon sorts lön, en ersättning de fick inte bara för att de hade kommit till Sverige, utan också därför att de avsatte mycket tid på socialbyråer och för att söka bidrag. De skämdes inte för socialbidragen utan tyckte det var rätt att gå till socialen när pengarna inte räckte. Snabbt blev de regelkunniga och mycket kompetenta i att pressa ut maximala bidrag.
Det nya sättet att leva kom för många att präglas av passivitet och monotoni. Mycket tid tillbringades framför teven med snacks av olika slag och praktiskt taget samtliga lade på hullet. För några av familjerna nådde fetman så alarmerande proportioner att socialarbetarna började behandla dem som fysiskt handikappade och skicka dem till dietister.
Ett sätt som romerna försökte bemöta passiviteten och den sociala splittringen på, var med stora gemensamma fester. De firade födelsedagar, höll stora bröllopsfester och pomanas, dvs. samlingar för att celebrera avlidna romer. Dessutom började de fira svenska högtider som jul, nyår, påsk och midsommar. Det var påkostade fester med ett överdåd av mat. Vid en fest 1974 serverades bland annat 22 kilo lamm, en 17 kilos spädgris, 13 liter vin och mer än 40 burkar öl.
Ganska snart övergav de sina bostäder på landsorten och i små orter och sökte sig till städer som Helsingborg och Malmö. De ville dels leva med andra romer, dels lätt kunna sig till kontinenten. Det blev inte svenska myndigheter som kom att bestämma dessa romers liv utan de anpassade sig på ungefär samma sätt som andra romska grupper i Sverige, bland annat genom en mycket fördomsfri syn på hur man kan försörja sig. Romer är ett slags kulturella överlevnadsexperter och hittar efter olika utflykter oftast tillbaka till en romsk livsform.
——————-
Stöd Swebbtv:
Swish 123 535 86 92
Bankgiro 5786-0603
Bankkonto (månadsgivare) 9060 022 6751
Donera med kreditkort: https://nyheter.swebbtv.se/donera/
Hemsida: https://swebbtv.se
Nyhetssajt: https://nyheter.swebbtv.se
Webbutik: https://butik.swebbtv.se
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev: https://nyheter.swebbtv.se/nyhetsbrev/
KONTAKT
info@swebbtv.se
BUTIKSÄRENDEN: butik@swebbtv.se •TEKNISK SUPPORT: support@swebbtv.se (appar etc.)
Till Sverige flögs 42 romer in från Prenestino, en slumförort till Rom. Senare hämtades också romer från Trieste, Paris, Holland och Spanien. Dessa romer kallades kvotflyktingar och sammanlagt handlade det om 238 personer. Med buss fördes de vidare till Flens flyktingförläggning. De svenska hjälparna hade höga ambitioner och förväntningar och hälsade nykomlingarna med spagetti – en maträtt som dessa romer var rätt obekanta med. Och så startade då integrationsarbetet, bland annat genom att de sattes i skola.
Det svenska initiativet väckte förväntningar runt om i Europa. Det fanns en nyfikenhet på om dessa romer skulle klara att bli bofasta, gå i skola, ta vanliga jobb etc. Så avancerade program fanns ingen annanstans. Vanligen inskränkte sig ambitionerna till att förbättra hygienen på romernas lägerplatser.
Efter träningen i Flen skickades dessa båda vistas till varsitt landsbygdssamhälle där de fick lägenheter bland svenskar som inte hade några direkta erfarenheter av att leva nära romer. Snart framstod romerna som rätt besvärliga. De var högljudda, festade mycket och hade, vana vid en storstad som Rom, svårt att finna sig tillrätta i dessa tysta och ”folktomma” svenska samhällen. Grannarna ringde till polisen när det blev för högljutt och det irriterade romerna starkt. Varför kom de inte och tog kontakt istället? Romerna tyckte sig ha levt i många länder men aldrig tidigare har de träffat på folk som bar sig åt som dessa svenskar. Det svenska sättet att leva med ett slags vardagligt tomrum omkring sig och sporadiska kontakter med utvalda vänner och släktingar var stötande för romerna.
De ekonomiska bidragen fungerade dåligt, med ett svenskt myndighetsperspektiv. Romerna spenderade de pengar de fick på konsumtionsvaror och sparade inte för hyra, kläder, mat och sådant under hela månaden. Emellanåt sparade de alltsammans till en fest, samtidigt som de inför myndigheterna hävdade att pengarna har tagit slut. De tenderade att betrakta de sociala bidragen som någon sorts lön, en ersättning de fick inte bara för att de hade kommit till Sverige, utan också därför att de avsatte mycket tid på socialbyråer och för att söka bidrag. De skämdes inte för socialbidragen utan tyckte det var rätt att gå till socialen när pengarna inte räckte. Snabbt blev de regelkunniga och mycket kompetenta i att pressa ut maximala bidrag.
Det nya sättet att leva kom för många att präglas av passivitet och monotoni. Mycket tid tillbringades framför teven med snacks av olika slag och praktiskt taget samtliga lade på hullet. För några av familjerna nådde fetman så alarmerande proportioner att socialarbetarna började behandla dem som fysiskt handikappade och skicka dem till dietister.
Ett sätt som romerna försökte bemöta passiviteten och den sociala splittringen på, var med stora gemensamma fester. De firade födelsedagar, höll stora bröllopsfester och pomanas, dvs. samlingar för att celebrera avlidna romer. Dessutom började de fira svenska högtider som jul, nyår, påsk och midsommar. Det var påkostade fester med ett överdåd av mat. Vid en fest 1974 serverades bland annat 22 kilo lamm, en 17 kilos spädgris, 13 liter vin och mer än 40 burkar öl.
Ganska snart övergav de sina bostäder på landsorten och i små orter och sökte sig till städer som Helsingborg och Malmö. De ville dels leva med andra romer, dels lätt kunna sig till kontinenten. Det blev inte svenska myndigheter som kom att bestämma dessa romers liv utan de anpassade sig på ungefär samma sätt som andra romska grupper i Sverige, bland annat genom en mycket fördomsfri syn på hur man kan försörja sig. Romer är ett slags kulturella överlevnadsexperter och hittar efter olika utflykter oftast tillbaka till en romsk livsform.
——————-
Stöd Swebbtv:
Swish 123 535 86 92
Bankgiro 5786-0603
Bankkonto (månadsgivare) 9060 022 6751
Donera med kreditkort: https://nyheter.swebbtv.se/donera/
Hemsida: https://swebbtv.se
Nyhetssajt: https://nyheter.swebbtv.se
Webbutik: https://butik.swebbtv.se
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev: https://nyheter.swebbtv.se/nyhetsbrev/
KONTAKT
info@swebbtv.se
BUTIKSÄRENDEN: butik@swebbtv.se •TEKNISK SUPPORT: support@swebbtv.se (appar etc.)