Poddnamn: EFN Ekonomikanalen
publicerad: 2025-05-16 15:22
Ny teknik ska öka kapaciteten på Malmbanan
Malmbanan är den första järnvägssträckan i Sverige där den nya så kallade ERTMS-tekniken införs skarpt. Tanken är att det ska bidra till att kapaciteten på banan kan öka, vilket är minst sagt efterlängtat.
– Det är en del av helheten, det finns många andra saker som också görs, men det här kommer absolut att bidra, säger Anna Malmlund, programledare för ERTMS Nord på Trafikverket. ERTMS är ett digitalt signalsystem som ska ersätta ATC, Automatic Train Control, som togs i bruk i början på 1980-talet.
Fördelen med ERTMS är att övervakningen av tågen är mer precis vilket gör att tågen inte behöver köras men lika stort avstånd mellan varandra som tidigare, vilket ökar kapaciteten.
– Med ERTMS får lokförarna sina körbesked och sin information på en skärm i loket istället för från de blinkande signalerna, säger Anna Malmlund.
Malmbanan är Sveriges tyngst trafikerade järnväg och dess viktigaste uppgift är att transportera malm från LKABs gruvor till hamnen i norska Narvik. Hur mycket ERTMS kommer att öka kapaciteten är än så länge oklart. På andra banor talar olika prognoser om kapacitetsökningar på mellan 10 och 40 procent men det beror ofta på vilka kompletterande åtgärder som genomförs samtidigt.
På Malmbanan kommer inkopplingen av ERTMS att fortsätta under sommaren och utöver det förlängs även bangårdar, 21 kilometer räls och 10 000 betongsliprar byts ut, kontaktledningar och spårväxlar rustas och dräneringsåtgärder genomförs.
Reporter: Jonas Frändén
______________________________
Gillar du videon? Prenumerera på EFN på YouTube: https://www.youtube.com/efnekonomikan…
Besök gärna http://www.efn.se för mer av vårt innehåll.
Ladda ned vår EFN app i App Store eller i Google play:
https://apps.apple.com/us/app/efn/id6…
https://play.google.com/store/apps/de…
X: https://x.com/efntv eller https://x.com/finansmagasinet
Facebook: / efnekonomikanalen
Instagram: / efnekonomikanalen
Linkedin: / efn
Tiktok: / efn_ekonomikanalen eller / efn_program
– Det är en del av helheten, det finns många andra saker som också görs, men det här kommer absolut att bidra, säger Anna Malmlund, programledare för ERTMS Nord på Trafikverket. ERTMS är ett digitalt signalsystem som ska ersätta ATC, Automatic Train Control, som togs i bruk i början på 1980-talet.
Fördelen med ERTMS är att övervakningen av tågen är mer precis vilket gör att tågen inte behöver köras men lika stort avstånd mellan varandra som tidigare, vilket ökar kapaciteten.
– Med ERTMS får lokförarna sina körbesked och sin information på en skärm i loket istället för från de blinkande signalerna, säger Anna Malmlund.
Malmbanan är Sveriges tyngst trafikerade järnväg och dess viktigaste uppgift är att transportera malm från LKABs gruvor till hamnen i norska Narvik. Hur mycket ERTMS kommer att öka kapaciteten är än så länge oklart. På andra banor talar olika prognoser om kapacitetsökningar på mellan 10 och 40 procent men det beror ofta på vilka kompletterande åtgärder som genomförs samtidigt.
På Malmbanan kommer inkopplingen av ERTMS att fortsätta under sommaren och utöver det förlängs även bangårdar, 21 kilometer räls och 10 000 betongsliprar byts ut, kontaktledningar och spårväxlar rustas och dräneringsåtgärder genomförs.
Reporter: Jonas Frändén
______________________________
Gillar du videon? Prenumerera på EFN på YouTube: https://www.youtube.com/efnekonomikan…
Besök gärna http://www.efn.se för mer av vårt innehåll.
Ladda ned vår EFN app i App Store eller i Google play:
https://apps.apple.com/us/app/efn/id6…
https://play.google.com/store/apps/de…
X: https://x.com/efntv eller https://x.com/finansmagasinet
Facebook: / efnekonomikanalen
Instagram: / efnekonomikanalen
Linkedin: / efn
Tiktok: / efn_ekonomikanalen eller / efn_program