mediepodden

Mediepodden

I veckan lanserades ett nytt parti i Sverige: Folklistan. Vi analyserar hur Folklistan utnyttjar de sociala mediernas kraft, och samspelar med de traditionella medierna. Varför lanserade sociala medier-stjärnan Jan Emanuel sitt parti med de Sara Skyttedal, som är mer inflytelserik i traditionella medier? Och vad betyder det att det gjordes på Youtube hos Henrik Jönsson? Emanuel och Olle är inte överens om analysen.

Dessutom vänder vi och vrider vi på uppgifterna att Handelsbanken uppges lägga 100 miljoner kronor på en egen public service-satsning. Är det mycket eller lite? Och så pratar vi om journalistpriset Guldspaden: vad säger vinnarna om journalistikens status, och vad finns det att lära från Norge?

Med Emanuel Karlsten och Olle Lidbom. Stötta podden på patreon.com/mediepodden

pd=0 (271 poster, 14 sidor)

Pub. datum
Titel

Olle ersätts med AI och allt om internetrapporten och Epoch times reds ut


Vilka helt digitala mediehus går bäst i Sverige?


Allt om Kvartal, Dagens Nyheter, Expressen, Bonnier News, AI på Aftonbladet och EFN


Bonnier-reaktioner, Perfect Day Media-affären och pingisskandalen som skakade Sveriges Radio


Allt skvaller + insikter om Bonniers omorganisation


EFN fortsätter skaka om i Mediesverige, TV4:s nyhetssatsning och DN-reportern som får gå


Därför är Sommar i p1-tappet en framgång och så dåligt går Podme


EFN:s nyförvärv, DN-reportern som blev avstängd och 9 hemliga SR/SVT- miljarder


Public service-bolagen blir ett, Malin Ekmans avhopp, Mustiga Mauris nya storaffär och Aftonbladets AI-journalistik


Vad cirkusen kring Chat control säger om mediernas EU-bevakning


Vem la mest pengar på valet – och varför gav det ingen effekt?


EFN:s obegränsade budget: Varför är de inte bättre?


Vem tar över efter Hanna Stjärne på för Sveriges Television


En vecka som blev ett vägskäl för medier och politik


Kalla fakta, trollfabriken och public service-utredningen


Analysen av TV4, medial makt och SD:s hemliga trollfabrik


Vem vågar kritisera Medierna i P1? Mediepodden förstås!


Därför skakas musikbranschen av AI


Mediebomb när Disney+ ger sig in kriget mot Viaplay och Cmore


Den stora medieanalysen av Folklistan, och om Handelsbankenägda EFN och Guldspaden


pd=0 (271 poster, 14 sidor)

Podden och tillhörande omslagsbild på den här sidan tillhör poddägarna. Innehållet i podden är skapat av poddägarna och inte av, eller tillsammans med, politikpoddar.se.