mediepodden

Mediepodden

I veckan lanserades ett nytt parti i Sverige: Folklistan. Vi analyserar hur Folklistan utnyttjar de sociala mediernas kraft, och samspelar med de traditionella medierna. Varför lanserade sociala medier-stjärnan Jan Emanuel sitt parti med de Sara Skyttedal, som är mer inflytelserik i traditionella medier? Och vad betyder det att det gjordes på Youtube hos Henrik Jönsson? Emanuel och Olle är inte överens om analysen.

Dessutom vänder vi och vrider vi på uppgifterna att Handelsbanken uppges lägga 100 miljoner kronor på en egen public service-satsning. Är det mycket eller lite? Och så pratar vi om journalistpriset Guldspaden: vad säger vinnarna om journalistikens status, och vad finns det att lära från Norge?

Med Emanuel Karlsten och Olle Lidbom. Stötta podden på patreon.com/mediepodden

pd=1 (278 poster, 14 sidor)

Pub. datum
Titel

En vecka som blev ett vägskäl för medier och politik


Kalla fakta, trollfabriken och public service-utredningen


Analysen av TV4, medial makt och SD:s hemliga trollfabrik


Vem vågar kritisera Medierna i P1? Mediepodden förstås!


Därför skakas musikbranschen av AI


Mediebomb när Disney+ ger sig in kriget mot Viaplay och Cmore


Den stora medieanalysen av Folklistan, och om Handelsbankenägda EFN och Guldspaden


Danskens kupp efter Realtid-förlusten och därför undviker svenskar medier


Tiktok väcker nya frågor om medieägande – och därför använder inte fler Jens Nylanders databas


Svenskarna litar på public service – trots alla dödsprofetior


Vi behöver prata – om finansiering av Mediepodden


En familjedrama på Youtube och TikTok utmanar mediernas etik


Brain drain på SVT, Bonniers stora vinster och guldkantad miljonpresent till Expressens chefredaktör


Så reagerar journalister på Jens Nylanders datadump med 40 miljoner fakturor


Sveriges Radios sparpaket “ett billigt stålbad”, vem tar över efter Lena K och han som inte blev SvD-chef


Därför köper Egmont TV4 och därför är fuskandet med streams naturligt


Så mycket omsätter Sveriges största influencers/Så går det för Threads – efter en månad i Sverige


Branschens vassaste framtidsspaningar för 2024


Årslistor: Årets största artiklar och varför Facebook har dött


Läckta dokumentet som visar Sveriges radios nya organisation


pd=1 (278 poster, 14 sidor)

Podden och tillhörande omslagsbild på den här sidan tillhör poddägarna. Innehållet i podden är skapat av poddägarna och inte av, eller tillsammans med, politikpoddar.se.