mediepodden

Mediepodden

by

I veckan lanserades ett nytt parti i Sverige: Folklistan. Vi analyserar hur Folklistan utnyttjar de sociala mediernas kraft, och samspelar med de traditionella medierna. Varför lanserade sociala medier-stjärnan Jan Emanuel sitt parti med de Sara Skyttedal, som är mer inflytelserik i traditionella medier? Och vad betyder det att det gjordes på Youtube hos Henrik Jönsson? Emanuel och Olle är inte överens om analysen.

Dessutom vänder vi och vrider vi på uppgifterna att Handelsbanken uppges lägga 100 miljoner kronor på en egen public service-satsning. Är det mycket eller lite? Och så pratar vi om journalistpriset Guldspaden: vad säger vinnarna om journalistikens status, och vad finns det att lära från Norge?

Med Emanuel Karlsten och Olle Lidbom. Stötta podden på patreon.com/mediepodden

pd=2 (304 poster, 16 sidor)

Pub. datum
Titel

EFN:s nyförvärv, DN-reportern som blev avstängd och 9 hemliga SR/SVT- miljarder


Public service-bolagen blir ett, Malin Ekmans avhopp, Mustiga Mauris nya storaffär och Aftonbladets AI-journalistik


Vad cirkusen kring Chat control säger om mediernas EU-bevakning


Vem la mest pengar på valet – och varför gav det ingen effekt?


EFN:s obegränsade budget: Varför är de inte bättre?


Vem tar över efter Hanna Stjärne på för Sveriges Television


En vecka som blev ett vägskäl för medier och politik


Kalla fakta, trollfabriken och public service-utredningen


Analysen av TV4, medial makt och SD:s hemliga trollfabrik


Vem vågar kritisera Medierna i P1? Mediepodden förstås!


Därför skakas musikbranschen av AI


Mediebomb när Disney+ ger sig in kriget mot Viaplay och Cmore


Den stora medieanalysen av Folklistan, och om Handelsbankenägda EFN och Guldspaden


Danskens kupp efter Realtid-förlusten och därför undviker svenskar medier


Tiktok väcker nya frågor om medieägande – och därför använder inte fler Jens Nylanders databas


Svenskarna litar på public service – trots alla dödsprofetior


Vi behöver prata – om finansiering av Mediepodden


En familjedrama på Youtube och TikTok utmanar mediernas etik


Brain drain på SVT, Bonniers stora vinster och guldkantad miljonpresent till Expressens chefredaktör


Så reagerar journalister på Jens Nylanders datadump med 40 miljoner fakturor


pd=2 (304 poster, 16 sidor)

Podden och tillhörande omslagsbild på den här sidan tillhör poddägarna. Innehållet i podden är skapat av poddägarna och inte av, eller tillsammans med, politikpoddar.se.