mediepodden

Mediepodden

I veckan lanserades ett nytt parti i Sverige: Folklistan. Vi analyserar hur Folklistan utnyttjar de sociala mediernas kraft, och samspelar med de traditionella medierna. Varför lanserade sociala medier-stjärnan Jan Emanuel sitt parti med de Sara Skyttedal, som är mer inflytelserik i traditionella medier? Och vad betyder det att det gjordes på Youtube hos Henrik Jönsson? Emanuel och Olle är inte överens om analysen.

Dessutom vänder vi och vrider vi på uppgifterna att Handelsbanken uppges lägga 100 miljoner kronor på en egen public service-satsning. Är det mycket eller lite? Och så pratar vi om journalistpriset Guldspaden: vad säger vinnarna om journalistikens status, och vad finns det att lära från Norge?

Med Emanuel Karlsten och Olle Lidbom. Stötta podden på patreon.com/mediepodden

pd=5 (278 poster, 14 sidor)

Pub. datum
Titel

Avsnitt 174: Fler vittnesmål om Ekots dåliga arbetsmiljö och ska även provokativ journalistik skyddas?


Avsnitt 173: många unga medarbetare lämnar Ekot – och är Lamotte journalist?


Avsnitt 172: DN:s rekordsiffror, Svd:s eventuella död och ny mediecensur


Avsnitt 171: Sällananvändare av nyheter tydliggör mediernas utmaningar


Avsnitt 170: NRK stänger ned på Facebook och om Kenzas gammelmodiga Instagram-attack


Avsnitt 169: 11 hot takes på årets Mediebarometern – som att TikTok är största nyhetskällan för tonåringar


Avsnitt 168: Är SR:s översättningsfel årets största skandal?/De vinner på influencers partiledarintervjuer


Avsnitt 167: Svenska streamingkanalen som lyckas där alla misslyckas – Digitaliseringsministern om censuren


Avsnitt 166: Han gjorde det – Musk köpte Twitter! Allt om ekonomin och de positiva aspekterna


Avsnitt 165: Svenska Facebookgrupper peakade under pandemin för att sedan rasa


Avsnitt 164: Den anonyma svensken som styr miljonkonton på Tiktok


Avsnitt 163: Kommer Elon Musk förstöra Twitter?


Avsnitt 162: Stora inskränkningar i svenskarnas friheter när ryska statsmedier censureras


Avsnitt 161: förtroendet för medierna på toppnivå – och hur går det för mediernas poddsatsningar?


Avsnitt 160: Har medieintresset för Ukraina svalnat?


Avsnitt 159: Krig och mediekrig – vilka gynnas?


Avsnitt 158: Hovets dementi och mediernas hantering


Avsnitt 157: Poddsverige omsätter 320 Mkr


Avsnitt 156: Spotifys utgivardilemma fortsätter + Metas ras och nya poddaktörer


Avsnitt 155: Stora genomgången av mediestormen kring Rogan och Pärleros


pd=5 (278 poster, 14 sidor)

Podden och tillhörande omslagsbild på den här sidan tillhör poddägarna. Innehållet i podden är skapat av poddägarna och inte av, eller tillsammans med, politikpoddar.se.