mediepodden

Mediepodden

by

I veckan lanserades ett nytt parti i Sverige: Folklistan. Vi analyserar hur Folklistan utnyttjar de sociala mediernas kraft, och samspelar med de traditionella medierna. Varför lanserade sociala medier-stjärnan Jan Emanuel sitt parti med de Sara Skyttedal, som är mer inflytelserik i traditionella medier? Och vad betyder det att det gjordes på Youtube hos Henrik Jönsson? Emanuel och Olle är inte överens om analysen.

Dessutom vänder vi och vrider vi på uppgifterna att Handelsbanken uppges lägga 100 miljoner kronor på en egen public service-satsning. Är det mycket eller lite? Och så pratar vi om journalistpriset Guldspaden: vad säger vinnarna om journalistikens status, och vad finns det att lära från Norge?

Med Emanuel Karlsten och Olle Lidbom. Stötta podden på patreon.com/mediepodden

pd=4 (309 poster, 16 sidor)

Pub. datum
Titel

Avsnitt 225: Stora genomgången av Svenskarna och internet – ur medieperspektiv


Avsnitt 224: Så klarar sig svenska medier i sociala kanaler


Avsnitt 223: historiska händelser och stora svenska medieaffären


Avsnitt 222: Inflation pressar medier att spara – och investera?


Avsnitt 221: Musk-bonanza och lagstiftningen som ska bryta nätjättarnas monopol


Avsnitt 220: Musikbranschen har AI-feber och svensk poddbransch i kris


Avsnitt 219: Nu kommer AI-ljud på svenska – så kan radiobranschen förändras


Avsnitt 218: Svenska tidningar delade ut miljarder till ägarna + TV4: sparpaket och mediernas AI


Avsnitt 217: Var ett revolutionens första offer värt det/Sommarens största mediehändelser


Avsnitt 216: Han anmälde för missbruk av personuppgifter – nu får Bonnier betala miljoner


Avsnitt 215: Medier dissar Almedalen, nya mediestödet och Bonniers unika böter


Avsnitt 214: hemligheterna bakom CNN:s härdsmälta


Avsnitt 213: Viaplays opratade katastrof-år och vad får SD betalt för Riks?


Avsnitt 212: Så fördelas vår medietid och så mycket omsätter betalpoddar


Avsnitt 211: miljonregn över Breakits två storägare + nya medieaffärer i jaktbranschen


Avsnitt 210: Mediekrig om Uppdrag Gransknings inställda reportage


Avsnitt 209: Konsten att få sparken från Fox News – och grus i DN och Schibsteds maskineri


Avsnitt 208: Vilka svenska medier är störst på Tiktok?


Avsnitt 207: Rätt eller fel av SR att lämna Twitter


Avsnitt 206: Pontus Rasmusson och annonsörerna – och om AI, Elon Musk och Public service-utredningen


pd=4 (309 poster, 16 sidor)

Podden och tillhörande omslagsbild på den här sidan tillhör poddägarna. Innehållet i podden är skapat av poddägarna och inte av, eller tillsammans med, politikpoddar.se.