mediepodden

Mediepodden

by

I veckan lanserades ett nytt parti i Sverige: Folklistan. Vi analyserar hur Folklistan utnyttjar de sociala mediernas kraft, och samspelar med de traditionella medierna. Varför lanserade sociala medier-stjärnan Jan Emanuel sitt parti med de Sara Skyttedal, som är mer inflytelserik i traditionella medier? Och vad betyder det att det gjordes på Youtube hos Henrik Jönsson? Emanuel och Olle är inte överens om analysen.

Dessutom vänder vi och vrider vi på uppgifterna att Handelsbanken uppges lägga 100 miljoner kronor på en egen public service-satsning. Är det mycket eller lite? Och så pratar vi om journalistpriset Guldspaden: vad säger vinnarna om journalistikens status, och vad finns det att lära från Norge?

Med Emanuel Karlsten och Olle Lidbom. Stötta podden på patreon.com/mediepodden

pd=7 (304 poster, 16 sidor)

Pub. datum
Titel

Avsnitt 160: Har medieintresset för Ukraina svalnat?


Avsnitt 159: Krig och mediekrig – vilka gynnas?


Avsnitt 158: Hovets dementi och mediernas hantering


Avsnitt 157: Poddsverige omsätter 320 Mkr


Avsnitt 156: Spotifys utgivardilemma fortsätter + Metas ras och nya poddaktörer


Avsnitt 155: Stora genomgången av mediestormen kring Rogan och Pärleros


Avsnitt 154: Även medierna gör en Bookbeat – mörkhyade överrepresenterade som attribut


Avsnitt 153: kommersiell radio utveckas vidare + allt om Annika Jankells influencernätverk


Avsnitt 152: sportjournalistik för 5 miljarder, tablå-tv ökar och QR-kodernas revansch


Avsnitt 151: Årets största artiklar – boomer-optimerade nyheter


Avsnitt 150: P3 vänder trenden och lockar lyssnare i en radiovärld som kollapsar


Avsnitt 149: Så går det för Omni, Breakit, Sweclockers och andra svenska pure players


Avsnitt 148: Special om årets Svenskarna och internet – med de försvunna tidsserierna


Avsnitt 147: Så gick det för influencer marketing 2020 – är branschen död?


Avsnitt 146: Maktbarometern och Olle intar kritisk position


Avsnitt 145: Tiktok växer medan medierna sover – men Sportbladet engagerar mest på Tiktok


Avsnitt 144: Kartläggning av Patreon i Sverige: Ökar 60% – omsätter 50 miljoner


Avsnitt 143: Skånska Dagbladet, Bambuser, Perfect Day Media och andra stora medieaffärer


Avsnitt 142: Cissi Wallins avbön ett eko av mediehistoria


Avsnitt 141: Sveriges Radio och Ekots motstånd till att granskas


pd=7 (304 poster, 16 sidor)

Podden och tillhörande omslagsbild på den här sidan tillhör poddägarna. Innehållet i podden är skapat av poddägarna och inte av, eller tillsammans med, politikpoddar.se.