mediepodden

Mediepodden

I veckan lanserades ett nytt parti i Sverige: Folklistan. Vi analyserar hur Folklistan utnyttjar de sociala mediernas kraft, och samspelar med de traditionella medierna. Varför lanserade sociala medier-stjärnan Jan Emanuel sitt parti med de Sara Skyttedal, som är mer inflytelserik i traditionella medier? Och vad betyder det att det gjordes på Youtube hos Henrik Jönsson? Emanuel och Olle är inte överens om analysen.

Dessutom vänder vi och vrider vi på uppgifterna att Handelsbanken uppges lägga 100 miljoner kronor på en egen public service-satsning. Är det mycket eller lite? Och så pratar vi om journalistpriset Guldspaden: vad säger vinnarna om journalistikens status, och vad finns det att lära från Norge?

Med Emanuel Karlsten och Olle Lidbom. Stötta podden på patreon.com/mediepodden

pd=7 (278 poster, 14 sidor)

Pub. datum
Titel

Avsnitt 134: Här är svenska medierna som är störst på Tiktok + mer om Facebooks australiensiska bråk


Avsnitt 133: Momschocken för svenska dagstidningar, SVT Play tappar och lärdomar från Tiktok-världen


Avsnitt 132: varför blev Coronaåret 2020 inte kris utan kanon för medierna


Avsnitt 131: Sveriges största Facebookgrupper


Avsnitt 130: artiklarna som fick mest reaktioner i sociala medier och analysen av Bulletin


Avsnitt 129: Stora genomgången av Svenskarna och internet


Avsnitt 128: varför pratar alla om Bulletin – men ingen om Therese Lindgren?


Avsnitt 127: Poddsverige 2020: Hur mycket omsätter poddsverige?


Avsnitt 126: Så går det för Omni, Breakit och andra helt digitala mediebolag//Därför är Trumps strategi förlegad


Avsnitt 125: P3 fortsätter tappa, färre journalister i Sverige och Twitter stoppar artiklar


Avsnitt 124: Stora analysen av makthavarna på nätet – Lokaltidningens förtroendetapp under corona


Avsnitt 123: Svenskarna som tjänar mest på Patreon – stort kartläggning och intervju med Flashback Forever


Avsnitt 122: Allt om Kristallen-vinnarens nya format och så går det för influencer marketing-bolagen $$$


Avsnitt 121: Dubbelmoral i anklagelserna mot Tiktok, Expressens vinstras och lösnummerförsäljningen


Avsnitt 120: Vem har rätt om coronajournalistiken och nu kommer Vogue till Sverige


Avsnitt 119: Spotifys podd-strategi – intervju med Spotifys poddchef i Sverige


Avsnitt 118: Därför minskade Aftonbladet i Orvestos räckvidd – så ska medier hämta hem affären med hjälp av betalning och länkspridning


Avsnitt 117: Därför ritar Rogan och Spotify om poddvärlden – Paolo Roberto och medieetiken


Avsnitt 116: Hur kommer medierna se ut efter coronakrisen – så mycket pengar lägger svensken på medier


Avsnitt 115: Stor clash när åtal väcks mot Lamotte – Della Q:s lyssnarsiffror – influencer marketing i Coronatider


pd=7 (278 poster, 14 sidor)

Podden och tillhörande omslagsbild på den här sidan tillhör poddägarna. Innehållet i podden är skapat av poddägarna och inte av, eller tillsammans med, politikpoddar.se.