mediepodden

Mediepodden

by

I veckan lanserades ett nytt parti i Sverige: Folklistan. Vi analyserar hur Folklistan utnyttjar de sociala mediernas kraft, och samspelar med de traditionella medierna. Varför lanserade sociala medier-stjärnan Jan Emanuel sitt parti med de Sara Skyttedal, som är mer inflytelserik i traditionella medier? Och vad betyder det att det gjordes på Youtube hos Henrik Jönsson? Emanuel och Olle är inte överens om analysen.

Dessutom vänder vi och vrider vi på uppgifterna att Handelsbanken uppges lägga 100 miljoner kronor på en egen public service-satsning. Är det mycket eller lite? Och så pratar vi om journalistpriset Guldspaden: vad säger vinnarna om journalistikens status, och vad finns det att lära från Norge?

Med Emanuel Karlsten och Olle Lidbom. Stötta podden på patreon.com/mediepodden

pd=8 (309 poster, 16 sidor)

Pub. datum
Titel

Avsnitt 145: Tiktok växer medan medierna sover – men Sportbladet engagerar mest på Tiktok


Avsnitt 144: Kartläggning av Patreon i Sverige: Ökar 60% – omsätter 50 miljoner


Avsnitt 143: Skånska Dagbladet, Bambuser, Perfect Day Media och andra stora medieaffärer


Avsnitt 142: Cissi Wallins avbön ett eko av mediehistoria


Avsnitt 141: Sveriges Radio och Ekots motstånd till att granskas


Avsnitt 140: SPECIALAVSNITT om veckans högoktaniga mediekonflikter: Manzoor, DN, SR och Medieombudsmannen


Avsnitt 139: Medieintresset kring Ekots haveri och Stampens mod vs NWT:s feghet


Avsnitt 138: Fånigt mediegråt kring Apples datatransparens/Nätjättarnas crowdfunding


Avsnitt 137: Pedofiljaktens nya medieetik – så tänker de nya spelarna


Avsnitt 136: Spotify för nyheter – här är lokaltidningarnas hemliga vapen


Avsnitt 135: Den ekonomiska bakgrunden till Bulletins konflikt – och vänsterlutande medier


Avsnitt 134: Här är svenska medierna som är störst på Tiktok + mer om Facebooks australiensiska bråk


Avsnitt 133: Momschocken för svenska dagstidningar, SVT Play tappar och lärdomar från Tiktok-världen


Avsnitt 132: varför blev Coronaåret 2020 inte kris utan kanon för medierna


Avsnitt 131: Sveriges största Facebookgrupper


Avsnitt 130: artiklarna som fick mest reaktioner i sociala medier och analysen av Bulletin


Avsnitt 129: Stora genomgången av Svenskarna och internet


Avsnitt 128: varför pratar alla om Bulletin – men ingen om Therese Lindgren?


Avsnitt 127: Poddsverige 2020: Hur mycket omsätter poddsverige?


Avsnitt 126: Så går det för Omni, Breakit och andra helt digitala mediebolag//Därför är Trumps strategi förlegad


pd=8 (309 poster, 16 sidor)

Podden och tillhörande omslagsbild på den här sidan tillhör poddägarna. Innehållet i podden är skapat av poddägarna och inte av, eller tillsammans med, politikpoddar.se.