mediepodden

Mediepodden

by

I veckan lanserades ett nytt parti i Sverige: Folklistan. Vi analyserar hur Folklistan utnyttjar de sociala mediernas kraft, och samspelar med de traditionella medierna. Varför lanserade sociala medier-stjärnan Jan Emanuel sitt parti med de Sara Skyttedal, som är mer inflytelserik i traditionella medier? Och vad betyder det att det gjordes på Youtube hos Henrik Jönsson? Emanuel och Olle är inte överens om analysen.

Dessutom vänder vi och vrider vi på uppgifterna att Handelsbanken uppges lägga 100 miljoner kronor på en egen public service-satsning. Är det mycket eller lite? Och så pratar vi om journalistpriset Guldspaden: vad säger vinnarna om journalistikens status, och vad finns det att lära från Norge?

Med Emanuel Karlsten och Olle Lidbom. Stötta podden på patreon.com/mediepodden

pd=10 (309 poster, 16 sidor)

Pub. datum
Titel

Avsnitt 105: Årets mest engagerande artiklar överraskar – och om Flashbacks finansiering


Avsnitt 104: Vad Com Hem och TV4:s bråk handlar om EGENTLIGEN – Gratistidningskraschen


Avsnitt 103: Kartläggning av nyhetspoddar i Sverige och världen – Wahlgren gör reklam trots SVT-medverkan – Klassklyftorna i svenska sociala medier


Avsnitt 102: Var är de unga på nätet – SR och Spotify – Obegripligt med försvunna likes på Instagram


Avsnitt 101: Poddsverige omsätter 190 miljoner kronor – den stora genomgången av svenska poddar


Avsnitt 100: Poddbranschen skakar och är det nu influencer marketing kraschar?


Avsnitt 99: Amazons svenska podd-satsning och Aftonbladets ras


Avsnitt 98: Isabella Löwengrips fejkade bloggstatistik avslöjad – Rapporten som visar avgrunden för lokaltidningar


Avsnitt 97: Stor intervju med P3 om framtiden – Alla medievinklar från stora internetrapporten


Avsnitt 96: Stor kartläggning av de svenska influencernätverken – och deras förluster


Avsnitt 95: KD tänker ta publicistiskt kryphål till KU + Sveriges största influencers


Avsnitt 94: Avslöjande: En av Sveriges största poddar plagierar TT i ny bok


Avsnitt 93: Intervju med Kit-chef och Facebooks nya granskningsnämnd


Avsnitt 92: Facebook betalar Expressen för att göra tv – och Cmores ofattbara förlust


Avsnitt 91: Admin bakom Sveriges största Facebookgrupp berättar: Kuppförsök, troll och Facebooks okända bugg  


Avsnitt 90: Därför har Pewdiepie blivit störst – och därför borde vi lyssna mer på Lamotte, Uvell och Bali


Flashbacks nya finansiering och vad händer på Expressen efter Thomas Mattsson?


Mediepoddens vinna eller försvinna – nu startar vi Patreon


Avsnitt 88: Uppdrag mat, Aftonbladets anonyma youtubesuccé – vi pratar med Mauri Hermundsson 


Avsnitt 87: Facebookgruppen som stängde ned staden och rekordet på Dplay + skvaller


pd=10 (309 poster, 16 sidor)

Podden och tillhörande omslagsbild på den här sidan tillhör poddägarna. Innehållet i podden är skapat av poddägarna och inte av, eller tillsammans med, politikpoddar.se.