mediepodden

Mediepodden

I veckan lanserades ett nytt parti i Sverige: Folklistan. Vi analyserar hur Folklistan utnyttjar de sociala mediernas kraft, och samspelar med de traditionella medierna. Varför lanserade sociala medier-stjärnan Jan Emanuel sitt parti med de Sara Skyttedal, som är mer inflytelserik i traditionella medier? Och vad betyder det att det gjordes på Youtube hos Henrik Jönsson? Emanuel och Olle är inte överens om analysen.

Dessutom vänder vi och vrider vi på uppgifterna att Handelsbanken uppges lägga 100 miljoner kronor på en egen public service-satsning. Är det mycket eller lite? Och så pratar vi om journalistpriset Guldspaden: vad säger vinnarna om journalistikens status, och vad finns det att lära från Norge?

Med Emanuel Karlsten och Olle Lidbom. Stötta podden på patreon.com/mediepodden

pd=11 (278 poster, 14 sidor)

Pub. datum
Titel

Avsnitt 55: svenskar vill skänka pengar till journalistik – men vem tar emot?


Avsnitt 54: Avslöjar Bonniers prenumerationsfiasko och svenskarna som tagit över Indien


Avsnitt 53: Kits fall på Facebook, stiftelsefinansierad journalistik och enmansmediers självförsvar


Avsnitt 52: Den märkliga Politism-nedläggningen och viraltrafikens stigande ålder


Avsnitt 51: Dagliga poddar och ny mediemakt


Avsnitt 50: Underhållare är våra nya makthavare – men journalistiken behöver inte förlora


Avsnitt 49: Omni-analysen och livet efter Jockiboi


Avsnitt 48: Marknadsstörare – Newsner


Avsnitt 47: Marknadsstörare – PostNord


Avsnitt 46: Marknadsstörare – EFN


Avsnitt 45: Marknadsstörare – Football Addicts


Avsnitt 44: Marknadsstörare – Apotea


Avsnitt 43: Marknadsstörare – Underbara Clara


Avsnitt 42: Om public service-engagemang och betaversionen av Spotify för nyheter


Avsnitt 41: Medieutredningens död och journalistinfluencerns stöd


Avsnitt 40: Meeker-rapport och om journalister kan ta emot pengar som influencers?


Avsnitt 39: Spotify för nyheter och Qvibergs Metro-krasch


Avsnitt 38: Kents nya mediesatsning och mediernas raljerande om icke-prenumeranter


Avsnitt 37: Analysen av miljonstjärnorna på appen Musically som kommer “make media great again”


Avsnitt 36: Så många svenska medier har dragit sig ur Facebooks Instant articles


pd=11 (278 poster, 14 sidor)

Podden och tillhörande omslagsbild på den här sidan tillhör poddägarna. Innehållet i podden är skapat av poddägarna och inte av, eller tillsammans med, politikpoddar.se.