mediepodden

Mediepodden

by

I veckan lanserades ett nytt parti i Sverige: Folklistan. Vi analyserar hur Folklistan utnyttjar de sociala mediernas kraft, och samspelar med de traditionella medierna. Varför lanserade sociala medier-stjärnan Jan Emanuel sitt parti med de Sara Skyttedal, som är mer inflytelserik i traditionella medier? Och vad betyder det att det gjordes på Youtube hos Henrik Jönsson? Emanuel och Olle är inte överens om analysen.

Dessutom vänder vi och vrider vi på uppgifterna att Handelsbanken uppges lägga 100 miljoner kronor på en egen public service-satsning. Är det mycket eller lite? Och så pratar vi om journalistpriset Guldspaden: vad säger vinnarna om journalistikens status, och vad finns det att lära från Norge?

Med Emanuel Karlsten och Olle Lidbom. Stötta podden på patreon.com/mediepodden

pd=11 (309 poster, 16 sidor)

Pub. datum
Titel

Avsnitt 86: Regeringens rädsla för poddfrågan – och vad Flashbackkriget egentligen avslöjar


Avsnitt 85: EU-valet behöver Christer Björkman, den gulliga franska medieaffären och Facebook rensar 2 miljarder fejkkonton


Avsnitt 84: Aftonbladets Bagdad bob – och Gardet som feminismens Nyheter idag


Avsnitt 83: Vem betalar Bensinupproret – låt Niklas Svensson ta över EU-bevakningen


Avsnitt 82: Därför ska svenska medier vänta med att kopiera Guardians medlemsmodell


Avsnitt 81: Bakom Dyngbaggegalan & Filmfabriken och analys av Fortnite som mediefenomen


Avsnitt 80: Stampen-affärens alla rykten, attacker, analyser och spekulationer


Avsnitt 79: nya finansieringsmodeller för poddar, nyhetssajter och journalister


Avsnitt 78: Raset för P3 tilltar – nu tappar SR även i poddlyssning


Avsnitt 77: Metros krasch och Upphovsrättsdirektivet


Avsnitt 76: Digitalisering och AI – hur ställer stora företag om + e-handel på Insta


Avsnitt 75: Svenskarnas plånbok räcker inte till krisande medier – Ebay köper del av Schibsted?


Avsnitt 74: Åtalet mot Facebook-gruppen som kan förändra internet – Mediesajten Tortoise


Avsnitt 73: Så få digitala lyssnare har P1 – Pedofilklicken som stängt ned svenska youtubekonton


Avsnitt 72: Kris för P3 som tappat 38% av lyssnarna – 2018 ett katastrofår


Avsnitt 71: Joakim Lundell gör dokusåpa på Youtube – Så många lyssnar på nyhetspoddar via Google home


Avsnitt 70: Stora analysen av Spotifys köp av poddbolag


Avsnitt 69: Influencers bryter mot regler i Melodifestivalen – Buzzfeeds tapp är inte slutet


Avsnitt 68: Facebookgrupper tappar tiotusentals medlemmar – e-handeln bär Metro


Avsnitt 67: Bonnier lägger ned Family Living och säljer Feber


pd=11 (309 poster, 16 sidor)

Podden och tillhörande omslagsbild på den här sidan tillhör poddägarna. Innehållet i podden är skapat av poddägarna och inte av, eller tillsammans med, politikpoddar.se.