mediepodden

Mediepodden

I veckan lanserades ett nytt parti i Sverige: Folklistan. Vi analyserar hur Folklistan utnyttjar de sociala mediernas kraft, och samspelar med de traditionella medierna. Varför lanserade sociala medier-stjärnan Jan Emanuel sitt parti med de Sara Skyttedal, som är mer inflytelserik i traditionella medier? Och vad betyder det att det gjordes på Youtube hos Henrik Jönsson? Emanuel och Olle är inte överens om analysen.

Dessutom vänder vi och vrider vi på uppgifterna att Handelsbanken uppges lägga 100 miljoner kronor på en egen public service-satsning. Är det mycket eller lite? Och så pratar vi om journalistpriset Guldspaden: vad säger vinnarna om journalistikens status, och vad finns det att lära från Norge?

Med Emanuel Karlsten och Olle Lidbom. Stötta podden på patreon.com/mediepodden

pd=9 (278 poster, 14 sidor)

Pub. datum
Titel

Avsnitt 94: Avslöjande: En av Sveriges största poddar plagierar TT i ny bok


Avsnitt 93: Intervju med Kit-chef och Facebooks nya granskningsnämnd


Avsnitt 92: Facebook betalar Expressen för att göra tv – och Cmores ofattbara förlust


Avsnitt 91: Admin bakom Sveriges största Facebookgrupp berättar: Kuppförsök, troll och Facebooks okända bugg  


Avsnitt 90: Därför har Pewdiepie blivit störst – och därför borde vi lyssna mer på Lamotte, Uvell och Bali


Flashbacks nya finansiering och vad händer på Expressen efter Thomas Mattsson?


Mediepoddens vinna eller försvinna – nu startar vi Patreon


Avsnitt 88: Uppdrag mat, Aftonbladets anonyma youtubesuccé – vi pratar med Mauri Hermundsson 


Avsnitt 87: Facebookgruppen som stängde ned staden och rekordet på Dplay + skvaller


Avsnitt 86: Regeringens rädsla för poddfrågan – och vad Flashbackkriget egentligen avslöjar


Avsnitt 85: EU-valet behöver Christer Björkman, den gulliga franska medieaffären och Facebook rensar 2 miljarder fejkkonton


Avsnitt 84: Aftonbladets Bagdad bob – och Gardet som feminismens Nyheter idag


Avsnitt 83: Vem betalar Bensinupproret – låt Niklas Svensson ta över EU-bevakningen


Avsnitt 82: Därför ska svenska medier vänta med att kopiera Guardians medlemsmodell


Avsnitt 81: Bakom Dyngbaggegalan & Filmfabriken och analys av Fortnite som mediefenomen


Avsnitt 80: Stampen-affärens alla rykten, attacker, analyser och spekulationer


Avsnitt 79: nya finansieringsmodeller för poddar, nyhetssajter och journalister


Avsnitt 78: Raset för P3 tilltar – nu tappar SR även i poddlyssning


Avsnitt 77: Metros krasch och Upphovsrättsdirektivet


Avsnitt 76: Digitalisering och AI – hur ställer stora företag om + e-handel på Insta


pd=9 (278 poster, 14 sidor)

Podden och tillhörande omslagsbild på den här sidan tillhör poddägarna. Innehållet i podden är skapat av poddägarna och inte av, eller tillsammans med, politikpoddar.se.