mediepodden

Mediepodden

by

I veckan lanserades ett nytt parti i Sverige: Folklistan. Vi analyserar hur Folklistan utnyttjar de sociala mediernas kraft, och samspelar med de traditionella medierna. Varför lanserade sociala medier-stjärnan Jan Emanuel sitt parti med de Sara Skyttedal, som är mer inflytelserik i traditionella medier? Och vad betyder det att det gjordes på Youtube hos Henrik Jönsson? Emanuel och Olle är inte överens om analysen.

Dessutom vänder vi och vrider vi på uppgifterna att Handelsbanken uppges lägga 100 miljoner kronor på en egen public service-satsning. Är det mycket eller lite? Och så pratar vi om journalistpriset Guldspaden: vad säger vinnarna om journalistikens status, och vad finns det att lära från Norge?

Med Emanuel Karlsten och Olle Lidbom. Stötta podden på patreon.com/mediepodden

pd=9 (304 poster, 16 sidor)

Pub. datum
Titel

Avsnitt 120: Vem har rätt om coronajournalistiken och nu kommer Vogue till Sverige


Avsnitt 119: Spotifys podd-strategi – intervju med Spotifys poddchef i Sverige


Avsnitt 118: Därför minskade Aftonbladet i Orvestos räckvidd – så ska medier hämta hem affären med hjälp av betalning och länkspridning


Avsnitt 117: Därför ritar Rogan och Spotify om poddvärlden – Paolo Roberto och medieetiken


Avsnitt 116: Hur kommer medierna se ut efter coronakrisen – så mycket pengar lägger svensken på medier


Avsnitt 115: Stor clash när åtal väcks mot Lamotte – Della Q:s lyssnarsiffror – influencer marketing i Coronatider


Avsnitt 114: Omni fick 200 000 kr av läsarna på två dagar – Oscarssons dominans på Facebook – RMM:s farväl


Avsnitt 113: Plattformarna som ökar under kristider – MSB om hur de ska använda sina 75 miljoner


Avsnitt 112: Så har medierna hanterat Corona-viruset – SVT tvingas betala för järnrörsfilmen


Avsnitt 111: Även “Nya P3” tappar lyssnare – kartläggning visar nytt ras


Avsnitt 110: GP förlorar var fjärde pappersläsare – så förklarar tidningen tappet


Avsnitt 109: TT fick betalt för podd-plagiat – Så mycket koldioxid släpper PK-journalisterna ut – Youtubes Netflix-kross


Avsnitt 108: Allt om Tiktok – Så mycket fick Bonnier för korsord – Splays lite värt för Nent


Avsnitt 107: allt om domen mot Lamottes Facebook-postning


Avsnitt 106: Titanic-läge på P3 och decenniets största mediehändelser


Avsnitt 105: Årets mest engagerande artiklar överraskar – och om Flashbacks finansiering


Avsnitt 104: Vad Com Hem och TV4:s bråk handlar om EGENTLIGEN – Gratistidningskraschen


Avsnitt 103: Kartläggning av nyhetspoddar i Sverige och världen – Wahlgren gör reklam trots SVT-medverkan – Klassklyftorna i svenska sociala medier


Avsnitt 102: Var är de unga på nätet – SR och Spotify – Obegripligt med försvunna likes på Instagram


Avsnitt 101: Poddsverige omsätter 190 miljoner kronor – den stora genomgången av svenska poddar


pd=9 (304 poster, 16 sidor)

Podden och tillhörande omslagsbild på den här sidan tillhör poddägarna. Innehållet i podden är skapat av poddägarna och inte av, eller tillsammans med, politikpoddar.se.