mediepodden

Mediepodden

by

I veckan lanserades ett nytt parti i Sverige: Folklistan. Vi analyserar hur Folklistan utnyttjar de sociala mediernas kraft, och samspelar med de traditionella medierna. Varför lanserade sociala medier-stjärnan Jan Emanuel sitt parti med de Sara Skyttedal, som är mer inflytelserik i traditionella medier? Och vad betyder det att det gjordes på Youtube hos Henrik Jönsson? Emanuel och Olle är inte överens om analysen.

Dessutom vänder vi och vrider vi på uppgifterna att Handelsbanken uppges lägga 100 miljoner kronor på en egen public service-satsning. Är det mycket eller lite? Och så pratar vi om journalistpriset Guldspaden: vad säger vinnarna om journalistikens status, och vad finns det att lära från Norge?

Med Emanuel Karlsten och Olle Lidbom. Stötta podden på patreon.com/mediepodden

pd=12 (304 poster, 16 sidor)

Pub. datum
Titel

Avsnitt 61: Bonnierägda ENT läggs ned och SVT:s mellohaveri fortsätter


Avsnitt 60: Spelbolag i Melodifestivalen och Löwengrips trauma i fiktionens gränsland


Avsnitt 59: Löwengrips bot, Kits död och grundlagsändringen som öppnar för terror och hat


Avsnitt 58: Bianca Ingrosso en syntes mellan två medievärldar – och när ledarskribenter låtsas “granska”


Avsnitt 57: Svenska enmansmediet som lever på gåvojournalistik


Avsnitt 56: Skuggmedier: Skräckexemplet om hur sociala medier påverkade Brasilianska valet


Avsnitt 55: svenskar vill skänka pengar till journalistik – men vem tar emot?


Avsnitt 54: Avslöjar Bonniers prenumerationsfiasko och svenskarna som tagit över Indien


Avsnitt 53: Kits fall på Facebook, stiftelsefinansierad journalistik och enmansmediers självförsvar


Avsnitt 52: Den märkliga Politism-nedläggningen och viraltrafikens stigande ålder


Avsnitt 51: Dagliga poddar och ny mediemakt


Avsnitt 50: Underhållare är våra nya makthavare – men journalistiken behöver inte förlora


Avsnitt 49: Omni-analysen och livet efter Jockiboi


Avsnitt 48: Marknadsstörare – Newsner


Avsnitt 47: Marknadsstörare – PostNord


Avsnitt 46: Marknadsstörare – EFN


Avsnitt 45: Marknadsstörare – Football Addicts


Avsnitt 44: Marknadsstörare – Apotea


Avsnitt 43: Marknadsstörare – Underbara Clara


Avsnitt 42: Om public service-engagemang och betaversionen av Spotify för nyheter


pd=12 (304 poster, 16 sidor)

Podden och tillhörande omslagsbild på den här sidan tillhör poddägarna. Innehållet i podden är skapat av poddägarna och inte av, eller tillsammans med, politikpoddar.se.