mediepodden

Mediepodden

by

I veckan lanserades ett nytt parti i Sverige: Folklistan. Vi analyserar hur Folklistan utnyttjar de sociala mediernas kraft, och samspelar med de traditionella medierna. Varför lanserade sociala medier-stjärnan Jan Emanuel sitt parti med de Sara Skyttedal, som är mer inflytelserik i traditionella medier? Och vad betyder det att det gjordes på Youtube hos Henrik Jönsson? Emanuel och Olle är inte överens om analysen.

Dessutom vänder vi och vrider vi på uppgifterna att Handelsbanken uppges lägga 100 miljoner kronor på en egen public service-satsning. Är det mycket eller lite? Och så pratar vi om journalistpriset Guldspaden: vad säger vinnarna om journalistikens status, och vad finns det att lära från Norge?

Med Emanuel Karlsten och Olle Lidbom. Stötta podden på patreon.com/mediepodden

pd=12 (309 poster, 16 sidor)

Pub. datum
Titel

Avsnitt 66: Aftonbladet startar kasinosajt – och alla borde prata om det


Avsnitt 65: Stor intervju med Camilla Gervide från Bloggbevakning


Avsnitt 64: Så jobbar kinesisk media med propaganda i Sverige


Avsnitt 63: Stora analysen av Mittmedia-försäljningen


Avsnitt 62: Den stora kartläggningen av Influencernätverken och DN påväg in i Göteborg


Avsnitt 61: Bonnierägda ENT läggs ned och SVT:s mellohaveri fortsätter


Avsnitt 60: Spelbolag i Melodifestivalen och Löwengrips trauma i fiktionens gränsland


Avsnitt 59: Löwengrips bot, Kits död och grundlagsändringen som öppnar för terror och hat


Avsnitt 58: Bianca Ingrosso en syntes mellan två medievärldar – och när ledarskribenter låtsas “granska”


Avsnitt 57: Svenska enmansmediet som lever på gåvojournalistik


Avsnitt 56: Skuggmedier: Skräckexemplet om hur sociala medier påverkade Brasilianska valet


Avsnitt 55: svenskar vill skänka pengar till journalistik – men vem tar emot?


Avsnitt 54: Avslöjar Bonniers prenumerationsfiasko och svenskarna som tagit över Indien


Avsnitt 53: Kits fall på Facebook, stiftelsefinansierad journalistik och enmansmediers självförsvar


Avsnitt 52: Den märkliga Politism-nedläggningen och viraltrafikens stigande ålder


Avsnitt 51: Dagliga poddar och ny mediemakt


Avsnitt 50: Underhållare är våra nya makthavare – men journalistiken behöver inte förlora


Avsnitt 49: Omni-analysen och livet efter Jockiboi


Avsnitt 48: Marknadsstörare – Newsner


Avsnitt 47: Marknadsstörare – PostNord


pd=12 (309 poster, 16 sidor)

Podden och tillhörande omslagsbild på den här sidan tillhör poddägarna. Innehållet i podden är skapat av poddägarna och inte av, eller tillsammans med, politikpoddar.se.