mediepodden

Mediepodden

I veckan lanserades ett nytt parti i Sverige: Folklistan. Vi analyserar hur Folklistan utnyttjar de sociala mediernas kraft, och samspelar med de traditionella medierna. Varför lanserade sociala medier-stjärnan Jan Emanuel sitt parti med de Sara Skyttedal, som är mer inflytelserik i traditionella medier? Och vad betyder det att det gjordes på Youtube hos Henrik Jönsson? Emanuel och Olle är inte överens om analysen.

Dessutom vänder vi och vrider vi på uppgifterna att Handelsbanken uppges lägga 100 miljoner kronor på en egen public service-satsning. Är det mycket eller lite? Och så pratar vi om journalistpriset Guldspaden: vad säger vinnarna om journalistikens status, och vad finns det att lära från Norge?

Med Emanuel Karlsten och Olle Lidbom. Stötta podden på patreon.com/mediepodden

pd=13 (278 poster, 14 sidor)

Pub. datum
Titel

Avsnitt 15: Trump och rapportklump


EXTRA: Medieutredningsbesvikelse


Avsnitt 14: Journalistpristrött och Beernews fött


Avsnitt 13: Jätteaffär och viralmisär


Avsnitt 12: Sanningshalt och Facebookmedialt


Avsnitt 11: Politikerdebatt och sociala medierhatt.


Avsnitt 10: Algoritmrapport och betalningstorrt


Avsnitt 9: Mediestrategi och snapchatteri


Avsnitt 8: Enmansmedier och ägarstudier


Avsnitt 7: Radiodystopi och kommunikatörsutopi


Extrainsatt avsnitt: Beskedet om Stampens rekonstruktion


Avsnitt 6: Betalväggsstrategi och viralklippshäleri


Avsnitt 5: Publicistkollision och New York Times-innovation


Avsnitt 4: Gutenbergsparentes och Therese Lindgren-hypotes


Avsnitt 3: Public service-snobberi och likeköps-haveri


Avsnitt 2: Räckviddsnack och nätneutralitetsattack


Avsnitt 1: rasisthopp, kommentarstopp och blankspotflopp


pd=13 (278 poster, 14 sidor)

Podden och tillhörande omslagsbild på den här sidan tillhör poddägarna. Innehållet i podden är skapat av poddägarna och inte av, eller tillsammans med, politikpoddar.se.